søndag den 2. november 2008

Kjær´s Karameliserede Cooper


Jeg har en kær, lidt ældre arbejdskollega, som altså ikke hedder Cooper, og som har taget sig den luksus at gå på efterløn for blandt andet at være mig behjælpelig ved afholdelsen af de rigtigt mange kundeseminarer, som vi afholder i løbet af året.

Efterlønneren fik for snart 2 år siden foræret af sin omsorgsfulde hustru et Coopers Brewing Kit. Hun havde jo nok tænkt sig, at han skulle have en kreativ hjemmehobby for ikke at komme til at kede sig efter et livslangt og berejst arbejdsliv som Ingredients Application Manager i fødevareindustrien.

Men hun havde slet ikke haft nytte af så megen pylren om sin mand. Han er stadig på farten og i fuld gang med - på konsulentbasis - at servicere sine gamle frænder fra branchen. Og netop derfor har han altså overhovedet ikke fået brygget een eneste øl !!!

Kjær har overladt starterkittet i min varetægt, da han nok fornemmer min lidt halvvisne attitude overfor mennesker, som ikke påregner at gøre brug af deres anskaffede fødevaretekniske aggregater.

Brygbeholderen på 30 L samt aftapningsstuds/flaskefylder finder jeg særdeles velegnet; - med en rigelig stor "mandeluge" i toppen.

Medfølgende i brygsættet er 1,7 kg humlet, lys flydende maltekstrakt, 1 kg brygsukker samt et brev ølgær; nok til at kunne fremstille 20 L "Lager" øl af 4,3% Alc.

Jeg er normalt en meget fordomsfri mand, men jeg har et "issue" med bryggeri begyndersæt. Jeg tror det stammer tilbage fra midt 70´erne, da jeg som 16 årig begyndte at brygge 3 ugers rødvin på "Vinomat" fra Matas. Det var sjovt - min mor kunne også godt drikke det - det var billigt; men ærligt talt - denne præmature indtagelse af stærkt svovlet fermentat af hyldebær-og æblekoncentrat har nok sat nogle uoprettelige spor i min senere kvalitetsopfattelse.

Da jeg så posen med brygsukker, tænkte jeg med det samme : "Svindel og Humbug" - Tænk at lokke kommende ølentusiaster til at lave et bryg af 60% Maltekstrakt og 40% druesukker bare for at kunne frembringe en billig alkoholisk maltdrik med brus". Jeg fik derfor straks den ide at konvertere brygsukkeret til karamel, lidt i stil med belgiske brygtraditioner.

Så 1 Kg brygsukker (jeg gætter at sammensætningen er 80% dextrose og 20% maltodextrin) røg op i en gryde med 250 ml vand og 5 ml 80% Mælkesyre og blev kogt varsomt i et par timer, indtil farven var smukt gylden og karamellen begyndte at lugte af mandler. Herefter var det bare at opløse karamellen i 2 liter kogende vand og sætte den til brygbeholderen sammen med maltekstrakten og 10 Liter koldt vand fra vandhanen. Startvægtfylden kom herved op på 1,058, hvilket givetvis vil skabe et godt grundlag for en mere smagfuld og voluminiøs Ale.

Eftersom brygsættet var købt for 2 år siden var den medfølgende ølgær selvfølgelig for længst ud over holdbarhedsdatoen, så jeg åbnede en pose Scotch Ale" Beer Mix" med tørret og humlet maltekstrakt fra Beer Machine og tog gæren derfra. Når Cooper er klaret færdig, kan jeg jo bare genbruge gærkagen til at brygge den anbrudte Scotch Ale.



Som sagt - så gjort. Efter knap en uges gæring er Coopers færdiggæret, slutvægtfylde 1,018 og bliver herefter tappet på 750 ml PET flasker med skruelåg. Der medfølger i brygsættet en pose med karboneringssukker "bolcher". Der skal tilsættes 2 stk per flaske -ialt 7,14 gram - som i den næste uge bliver forgæret og omsat til alkohol og kulsyre, og herved opnår flasken forhåbentligt et kulsyretryk på næsten 2 bar. De levende gærceller som svæver rundt i øllet sedimenterer automatisk og lægger sig som et fint lag på bunden af flasken.



Scotch Ale Beer Mix'en blev straks hældt over den resterende Cooper-gærkage sammen med en karamel af 500 g lys rørsukker samt 150 g maltodextrin og 10 l tempereret vand. Stormgæring var igang allerede efter 1 time.



Ingen kommentarer: