søndag den 2. november 2008

Directors Cut

Jeg har en kreativ direktør, som næsten er ligeså skør som jeg selv, men som heller ikke er rigtig klog. Han drømmer om en dag at nyde sit otium i en selvopført Dansk vingård på 20-30 hektar og at hellige sig den ædle kunst at avle, forædle og fremstille vine med regionalt prædikat.

I hans sommerhus på Nord-Djurs har han én enkelt vinstok, som i de sidste 8 år har fået lov til at vokse sig op til en levende endegavl på hans overdækkede og sydvendte terrasse.

I sidste uge stillede han op på arbejde med 30 kg skårne røde vindrueklaser fra denne vinstok, og det var kun halvdelen af druerne han havde taget !!

Eftersom det er jeg, som er bærer af tilnavnet "Bryggeren", fik jeg æren af at få høsten med hjem for at lave et diffusionskulturelt rødvinseksperiment.

Druerne knuses på klassisk vis ved stampning med bare ben og renvaskede tæer, og de fleste druestilke frasorteres. Masken tilsættes ølovergær, SaffBrew T-58, som producerer ganske rigeligt med estre. Efter endt stormgæring og filtrering deles vinen i 2 lige store portioner. Den ene del får lov til at eftergære , klare og lagre på normal vis; den anden bliver efter klaring tilsat en passende mængde af egetræsspåner, som forudgående skal ristes efter en særskilt metode.

Nogen vil måske mene, at disse gæringstekniske tiltag er helligbrøde; jeg finder dem ganske egnede til at blive lidt mere klog af.



Ingen kommentarer: