torsdag den 1. april 2010

Mus og Mænd



Jeg kan egentlig godt lide at have gæster.. Såfremt, De har bekendtgjort Deres ankomst god tid i forvejen.

Her, i starten af Påsken, så Jeg mig  imidlertid nødsaget til at bryde et ellers helligt Gæstebud og smide en uinviteret PartyCrasher på Porten.

Nærmere beskrevet, blev førnævnte udsat for en perfekt kasteparabel; 20 meters længde- 4 meters højde - hastighed 60 Km/time - Destination :  Naboens Brændestabel.

Usurpatoren;  hvis fysiske tilstedeværelse har været kendt i den allerseneste tid, ( Huskatten Silke har i den sidste Uge stået tydeligt irriteret, målsøgende,  insisterende-stirrende stift med hovedet og den halve krop dybt begravet mellem køleskab og væg) dristede sig formasteligt til " in Pura Nuda" at forlade sit skjul i Køleskabskompressorannekset for at slukke sin tørst i Kattens vandskål; medens jeg i en årle og stille morgenstund stod og vederkvægede mig med et krus "NæsKaffe" og trak lidt opvarmet luft gennem en pibe med glødende tobak.

NEJ - Nu kan det fanden tage mig være nok !! Jeg er træt af alle disse tag'selv'bords'entusiaster, som invaderer mit hjem. "Ud af min butik", blev der sagt.

I selvsamme hundetime blev køleskabet flået ud fra dets stilleben og talrige forhåndenværende, lange køkken utensilier blev forsøgt benyttet til at pirke snylteren ud af sit gemme. Forgæves! Eneste udbytte - A pile of Shit  in the Corner og 12 klamme kattepiller !

Nå men; - Nød lærer Nøgen Kvinde at spinde.

På Arbejde- i kælderen-  fandt jeg en antikvarisk Trip-Trap- musefælde fra Krigens tid. To humpler Økologisk Spegepølse som lokkemad - væk med tørfoder og vand fra gulvet - og så bare tålmodigt vente på byttet.

Flere dage går. Ingenting sker - tyst- tomt - tavst - indtil en lille syntetisk knitren lyder henne fra Slagbænken denne Skærtorsdag morgen.

AHA!  Afsløret- dit feje dyr- Tro endelig ikke, at du kan gemme dig blandt mine godt skjulte Bryggeri/Svampeutensilier af Malt, Sojabønner, Salt og Savsmuld og Irenes gamle Alt for Damerne blade.

Sædet slås op på vid gab, jeg ser dig pile rundt, som en varm skid i et koldt glas vand. Du stopper op - stivner - Dine fremstående øjne retter blikket mod Din Skæbne.

Situationen fortættes - mit fokus indsnævres -min indlærte BuShido træder i karakter- et lynsnart Snap med venstre arm - Jeg har dig i min hule hånd.

AV for Satan- skal du bide- din Mus-ling ! Nu bliver du kastet for Løverne. Eller Ulvene - eller Missen ?

Missen sover ... Hun åbner et halvt øjenlåg og kigger uinteresseret på denne totalt stivnede gnaver, som nu kun gør sig til kende med et hjerte, der reflektorisk pumper kæmpe rædselsslag ved hver en lyd og bevægelse.

Livet må gå videre - Du sendes nu ud på din endelige rejse - Jeg er glad for at have mødt dig - Tak for en fair kamp !

2 kommentarer:

Dorte sagde ...

Kender ikke dig, Michael, men nyder at læse Irenes blog (som distancekollega og strikker) - og her faldt jeg over din fantastiske beskrivelse af musens indtog i det århusianske hjem. Hvilken fortælling:)
Hilsen Dorte

Ann sagde ...

Hvor skriver du dog dejligt!
Jeg har straks hapset feed på din blog.