tirsdag den 2. august 2011

Selv blind Hane kan også finde et Korn.

Når Fruen ikke længere tror på, at Årets selvavlede Høst bliver ekstraordinær god, og derfor sammenbidt drager ud i Landskabet - fouragerende hjemligt brandede Alfred/Katrine/Holger Danske Afgrøder - hjembringende kassevis af blankpolerede og vægtstandardiserede danske Tomater - har hun Selv bedt om Balladen.

Hun orker nemlig ikke Selv at konsumere dem !

Så disse pæne, nationale og racerene Vækstafkom ligger nu artigt ventende - i 25 graders Varme - på Irenes Sult og forgår forventeligt i ædel Råd.


Jeg er jo Selv sagt en pæn og ordentlig Husbond, så brovtne Kommentarer uddeles derfor ikke på denne Konto. 

Jeg græder ikke længere over spildt Mælk !

Men så dumper visse vise Sten op i Blogsfæren.

Liselotte transformerer kortvarige Livsglæder til langtrækkende Livsnydelser.
Vitrificerer organiske, glade Sommerminder og Indtryk. 
Trængende langt ind i Mørket forude.

Og så var det jo lige, at Pråsen gik op for Mig.

Hvad var det egentlig, med det Tørreaggregat, jeg dengang købte over Nettet, for at kunne producere dehydrerede Fødevarer. 

Elementet har faktisk nu stået ½ År ubrugt på den ubrugte 1'ste Sal i Huset.

Nu skal den Sygeramtes impulsive Grønt Indkøb godt nok beneficieres!

Jeg har i min Varetægt friske Krydderurter en Masse - Sel (tant pis) - og lige nu Selv en lille Smule Overskudsenergi.

Flæk Bæsterne. 'Lin'em up' på Linje. Bombarder dem med Ko(n)ens Livskundskab og Eliksir. 

Tør dem i 4 timer ved 68 C og derefter 9 timer ved 50 C. - og lad os så se i Morgen tidlig, om der ikke er skabt et nyt Glædes Element, der bare vil sukke efter en ordentlig Infusion med den bedste Olivenolie.


Lad Mig så alligevel her dryppe lidt giftig Malurt i Bægeret og vise "Den lamslåede Svagpisser og alle hendes Medsammensvorne", hvad MINE Egne og lige nu hurtigvoksende Tomat Kulturer fra syditalienske Alberobello snart vil være i Stand til at præstere

 - Hvis Du bare kan vente lidt endnu - Elskede !



Her Dagen efter kl. 18.00 blev de nu ret dehydrerede Mini-Vitaminbomber påfyldt en passende Glasbeholder sammen med 4 hele Hvidløg og derefter langsomt og ganske varsomt overhældt med en sufficient Mængde Olivenolie, i Forvejen opvarmet til 130 C.



En Stødkogning blev således herved undgået, ej heller Glassprængning indtraf; men en kontrolleret og momentan in situ UHT (Ultra High Temperature) Pasteurisering  med rigelig Dampafgang og Headspace Evakuering lykkedes.

Efter omgående lågpåsætning blev de Semi tørrede Tomater sat i Køleskab. 

Jeg forventer ikke, efter denne lille tekniske Manøvre, at der med sådan en kulturel Koncentration vil være Risiko for Fremvækst af dødbringende Mikroorganismer - Nogen Sinde.

5 kommentarer:

Ann sagde ...

Mumf!
Det ser da lækkert ud, som de ligger der - helt ens - på rad og række pakket ind i spændende hekseurter!
Desværre kan jeg ikke gøre det efter, for min ovn kan ikke finde 68 grader. Det er enten eller - 60 eller 70, så det kan jo slet ikke bruges til noget.
Blind høne kan åbenbart finde kæmpe A+-æg! Hold da op, hvor er den stor!!!
Hvad sagde fruen mon så?
Det er individualiteten og ambitionerne sat overfor det gennemsnitlige. Du har hermed bevist, at begge dele har sin gode ret.

Strikkeheksen sagde ...

Kære Michael - hvad skal du dog ikke stå model til ;-) Tålmodighed er vist ikke din udkårnes stærkeste side, men det nytter jo ikke at klynke, når man har valgt en dame med temperament!
Så godt - at du har valgt at tage det som en mand og har fundet tørreagregatet frem fra gemmerne - intet er jo skidt at det ikke er godt for noget ;-)
At du så har præsteret sådan et pragteksemplar! - jeg kan forestille mig triumfen ;-)

Alkymisten sagde ...

TjAnn,

Egopleje og Storskryden må lige nu være mit Løsen for den Recession, der bemægtiger sig Livet lige nu - Igen.

Fruen er heller ikke imponeret over Størrelsen på Fremvæksten (Forventer mere den gode Smag).

Jeg hører iøvrigt fra anden Side, at der måske kan blive et Problem med at få den igennem Sprækkerne i Food dehydrator'en.

Kære Hex,

Temperaturen indendørs overstiger idag 25 C, og Jeg sveder Tran, medens Irene fryser.

Der er sandsynligvis slet ikke Behov for elektriske Tørremaskiner til denne Opgavetype.

En Palmevifte svunget af en Nougat brun Yndighed i Bastskørt kunne sikkert bringe Temperamenterne i Ro.

Lin sagde ...

Ih, temperamentfulde fruentimmer haha. Tak for et herligt grin og en god del mundvand. Kan en almindelig ovn ikke bruges for os uden "redskaber"????

Alkymisten sagde ...

Lin Seed,

Tid X Temperatur X Tanke = Liv!
Syn / Synd / Sympati = Død !

(TS*ST)/(L/D)*T=@ Søg Sorg

Shit Happens - Life goes on

Tak for før - Tak for nu

Hilsen Michael